DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Mateřská škola Mírov

Poprvé do školky

 

Co potřebují děti do školky: 

    - vlastní plastový hrníček na nápoje pro pitný režim během dne,                       vhodný do myčky  

    - papuče s plnou patou

    - náhradní oblečení do třídy

    - vhodné oblečení a obuv pro pobyt venku

    - pyžamo s poutkem

    - zubní kartáček, zubní pastu

    - balení papírových kapesníků, balení toaletního papíru- 4 kusy

 

                        

Co má dítě znát při vstupu do MŠ:              

 

  • Samostatně si obout boty
  • Poznat si svoje oblečení a ukládat na určené místo
  • Samostatně se oblékat a svlékat
  • Postupně se učit skládat svoje věci a udržovat ve svých věcech pořádek
  • Vydržet sedět při jídle u stolu
  • Samostatně se obsloužit, najíst se lžící, popřípadě příborem, pít ze skleničky
  • Zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně
  • Používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat
  • Používat kapesník, samostatně se vysmrkat
  • Zvládnout chůzi po schodech
  • Dorozumět se s ostatními
  • Vědět, že ubližování je v MŠ nepřípustné

 

Adaptaci dítěte na MŠ velmi ulehčuje partnerská spolupráce MŠ s rodinou.

MŠ je otevřená spolupráci. Rodiče mohou volně vstupovat do tříd, a tím pomáhat dítěti se lépe adaptovat na nové prostředí.

 

 

Co dítěti ulehčí adaptaci před vstupem do MŠ:

  • Dítě by nemělo být izolované od dětí – pravidelně chodit mezi děti
  • Zvykat dítě na hlídání cizí osoby
  • Upevňovat u dětí dovednosti a vést je k samostatnosti při sebeobsluze – nechat dítě samostatně oblékat a jíst (nekrmit)
  • Při všech činnostech nechat dítěti dostatek času a nespěchat
  • Ponechat dítěti dostatečný prostor pro hru a seberealizaci
  • Důsledně vést děti k úklidu hraček
  • Vymezit si čas pro čtení pohádek, vést děti k vnímání a porozumění čteného slova
  • Povídat si s dítětem o jeho zážitcích i problémech
  • Pravidelně dítě oceňovat
  • Vyvarovat se výhružkám
  • Nechat děti samostatně řešit problémy

1. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je.

Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků).
Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.

2. Zvykejte dítě na odloučení.
Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte.
Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.

3. Veďte dítě k samostatnosti.

Zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.

4. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky…

ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu „když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.

5. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní.
Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

6. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného – (plyšáka, hračku, šátek).

7. Plňte své sliby!
Když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

8. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy.
Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

9. Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem.
Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě – pokud den ve školce proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

10. Promluvte si s učitelkou.
Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte – třeba zda můžete s dítětem ze začátku jít na chvíli do třídy, apod.

 


Maminko a tatínku, prosím... aneb školková pravidla pro dospěláky...
  • Přiveďte mě do školky a choďte si pro mě vždy včas, není mi příjemné být poslední.
  • Pokud nebudeme stíhat, zavolejte paní učitelce, aby se mnou počítala.
  • Neprotahujte ranní loučení, je mi potom ještě větší smutno. 
  • Nevoďte mě do školky, když mi není dobře nebo jsem nemocný, nakazil bych kamarády, celý den bych tam proplakal a paní učitelka by vám stejně zavolala, ať si pro mě přijdete. 
  • Nedávejte mi potají do košíčku, do kapsičky ani s sebou do školky, žádné sladkosti, ve školce májí pro nás sladké svačinky, které jsou pro nás vhodné.
  • Když budu mít narozeniny, můžete pro děti upéct něco dobrého, nebo donést nějaké ovoce a zeleninu, všichni to pak společně oslavíme a o dobrůtky se rozdělíme.
  • Čtěte pozorně informace na dveřích, abyste na nic důležitého nezapomněli. 
  • Buďte upřímní a nezapoměntě paním učitelkám sdělit všechny důležité věci, nebo změny, které by měly vědět.
  • Jděte nám příkladem a dodržujte školková pravidla s námi.

Nový blok - dvojitým kliknutím zde, zahájíte úpravu bloku...